Recomendaciones CODEPEH 2014
Resumen
Núñez, F. et al. (2015): “Recomendaciones CODEPEH 2014”, Revista Española de Discapacidad, 3 (1): 163-186.
Citas
AAP (2007): “Committee on Environmental Health”. Pediatrics; 100: 724-727.
Agencia Europea para el Desarrollo de las Necesidades Educativas Especiales (2005). Atención Temprana. Análisis de la situación en Europa. Aspectos clave y Recomendaciones. Informe Resumen. Bruselas: Agencia Europea para el Desarrollo de las Necesidades Educativas Especiales.
Agencia Europea para el Desarrollo de la Educación del Alumnado con Necesidades Educativas Especiales (2010): Atención Temprana. Progresos y desarrollo. 2005-2010.
Odense, Dinamarca: Agencia Europea para el Desarrollo de la Educación del Alumnado con Necesidades Educativas Especiales. [s.l.]
Alford, R. L. et al. (2014): “American College of Medical Genetics and Genomics guideline for the clinical evaluation and etiologic diagnosis of hearing loss”. Genet Med; 16(4): 347-55.
American Academy of Pediatrics (1999): “Task force on new born and infant hearing. Newborn and infant hearing loss: detection and intervention”. Pediatrics; 103 (527-530).
Aoyagi et al. (1999): “Reliability of 80-Hz amplitude-modulation-following response detected by phase coherence”. Audiology & Neuro-otology, 4, 28–37.
Arlinger, S. et al. (1996): “Report of the Eriksholm Workshop on auditory deprivation and acclimatization”. Ear Hear; 17 (3 Suppl):87S-98S.
Balfour et al. (1998): “Distortion product otoacoustic emission and auditory brainstem response measures of pediatric sensorineural hearing loss with islands of normal sensitivity”. Ear and Hearing; 19: 463-472.
Ben-Itzhak, D. et al. (2014): “Parent Report of the Development of Auditory Skills in Infants and Toddlers Who Use Hearing Aids”. Ear Hear, [Epub ahead of print].
Benito Orejas, J. I. et al. (2013): “Hipoacusia: identificación e intervención precoces”. Pediatría Integral; XVII (5): 330-342.
Briggs L. et al. (2011): “Outcomes of conventional amplification for pediatric unilateral hearing loss”. Ann Otol Rhinol Laryngol 2011; 120:448-54.
Carianne, M. et al. (2013): “Supplement to the JCIH 2007 Position Statement: principles and guidelines for Early Intervention after a confirmation that a child is deaf or hard-ofhearing. Best Practice Guidelines”. Pediatrics; 2013-131.
CERMI (2005): Plan de Acción del CERMI Estatal en materia de Atención Temprana a Personas con Discapacidad. Madrid: CERMI. Colección CERMI.es, nº20.
Chen, G. et al. (2013): “Screening of delayed-onset hearing loss in preschool children in the midsouth of China”. Int J Audiol; 52(8):568-71.
Chien, W. W. et al. (2014): “Gene Therapy for Sensorineural Hearing Loss”. Ear Hear. doi: 10.1097 [Epub ahead of print].
Christensen L. et al. (2010): “Update on boneanchored hearing aids in pediatric patients with profound unilateral sensorineural hearing loss”. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 2010; 136: 175-7.
Coats, A., y Martin, J. (1977): “Human auditory nerve action potentials and brainstem evoked responses: Effects of audiogram shape and lesion”. Archives of Otolaryngology 103, 605-622.
CODEPEH (Marco et al.) (2004): Control de calidad de los programas de detección precoz de la sordera infantil. Acta Otorrinolaringol Esp 2004, 55.
CODEPEH (Trinidad et al.) (2010): Recomendaciones 2010 CODEPEH. Acta Otorrinolaringol 2010, En-Febr. 61(1): 69-77.
Cohen, L. T. et al. (1991): “A comparison of steady-state-evoked potentials to modulated tones in awake and sleeping humans”. Journal of the Acoustical Society of America; 90: 2467–2479.
Cone-Wesson, B. et al. (2002): “The auditory steady-state response: Comparison with the auditory brainstem response”. Journal of the American Academy of Audiology; 13:173-187.
D’Agostino, J. A. et al. (2004): “Auditory neuropathy: A potentially under-recognized neonatal intensive care unit sequela”. Advances in Neonatal Care; 344-353.
Dimitrijevic, A. et al. (2002): “Estimating the audiogram using multiple auditory steady-state responses”. Journal of the American Academy of Audiology; 13: 205-224.
Federación Estatal de Asociaciones de Profesionales de Atención Temprana – GAT (2005): Recomendaciones técnicas para el desarrollo de la Atención Temprana. Madrid, Real Patronato sobre Discapacidad.
Federación Estatal de Asociaciones de Profesionales de Atención Temprana GAT (2011): Organización Diagnóstica para la Atención Temprana (2004-2011). Madrid, Real
Patronato sobre Discapacidad.
Felton, M. et al. (2014): “The role of stability measurements of the Baha® system in children”. Int J Pediatr Otorhinolaryngol; 78:513-6.
FIAPAS (Jáudenes, C. y col.) (2003): Guía de Buenas Prácticas para el funcionamiento de los Servicios de Atención y Apoyo a Familias. Madrid, FIAPAS.
FIAPAS (Jáudenes et al.). (2005). Dossier de prevención y atención precoz de los problemas auditivos en edad escolar. Madrid, FIAPAS.
FIAPAS (Jáudenes, C. y Patiño, I.) (2007): Dossier divulgativo para familias con hijos con discapacidad auditiva. Información básica para el acceso temprano a la lengua oral (2ª edición), Madrid, FIAPAS (2008).
Finckh-Kramer, U. et al. (2000): “Hearing screening of high risk newborn infants”. HNS; 48: 215–20.
Fjermedal, O. y Lazuli, E. (1989): “Pediatric auditory brainstem response and puretone audiometry: Threshold comparison”. Audiology; 18:105-111.
Fligor, B. J. et al. (2005): “Factors associated with sensorineural hearing loss among survivors of extracorporeal membrane oxygenation therapy”.
Pediatrics; 115: 1519-1528.
Foulon, I. et al. (2008): “A 10-year prospective study of sensorineural hearing loss in children with congenital cytomegalovirus infection”. J Pediatr; 153(1):84-8.
Fuchsmann C. et al. (2010): “Hearing rehabilitation in congenital aural atresia using the bone-anchored hearing aid: audiological and satisfaction results”. Acta Otolaryngol; 130: 1343-51.
Gelfand S. A. et al. (1987): “Long-term effects of monaural, binaural and no amplification in subjects with bilateral hearing loss”. Scand Audiol; 16: 201-7.
Georgalas, C. et al. (2008): “Screening for hearing loss and middle-ear effusion in school-age children, using transient evoked otoacoustic emissions: a feasibility study”.J Laryngol Otol; 122(12):1299-304.
Gorga, M. P. et al. (1985): “Auditory brainstem responses in a case of high-frequency hearing loss”. Journal of Speech and Hearing Disorders;50, 346-350.
Grupo de Atención Temprana (2000): Libro Blanco de la Atención Temprana. Madrid:Real Patronato de Prevención y de Atención a Personas con Minusvalía.
Herdman, A. et al. (2002): “Intracerebral sources of human auditory steady-state responses”. Brain Topography; 15: 69–86.
Hyde, M.L. (2005): “Newborn hearing screening programs: Overview”. The Journal of Otolaryngology; 34:S70-S78.
Jáudenes, C. (2006): “Alumnado con discapacidad auditiva: accesibilidad a la comunicación, a la información y al conocimiento” en CNICE (2007), Serie Informes: Accesibilidad, TIC y Educación (on line). Madrid, Centro Nacional de Investigación y Comunicación Educativa- Mº de Educación. ‹http//ares.cnice.mec/
informes/17/index.htm›, acceso 8 de septiembre de 2014.
Jáudenes, C. (2006). “La población con discapacidad auditiva en cifras. Revisión de dos Estudios Sociológicos”. Revista FIAPAS, mayo-junio 2006, nº110, Separata. Madrid.
Jáudenes, C. et al. (2007) Estudio sobre la situación educativa del alumnado con discapacidad auditiva. Madrid, FIAPAS.
Jáudenes, C. y Ruíz, E. (2011) “Análisis prospectivo de demandas atendidas en la Red de Atención y Apoyo a Familias-FIAPAS. Informe Final”. Revista FIAPAS, abril-junio
, nº137. Separata. Madrid.
Jaudenes, C. (2014): “Las personas sordas y sus familias en la intersección sociosanitaria”. En CERMI.es, febrero 2014 (en línea). ‹http://semanal.cermi.es/noticia/Espaciosociosanitario-discapacidad-opinion-diezarticulos.aspx>
Kerkhofs K. y Smith M. (2013): “Early hearing aid fitting in children: challenges and results”. B-ENT; Suppl 21:17-25.
Kovach, M. J. et al. (2002): «Anticipation in a unique family with Charcot-Marie-Tooth syndrome and deafness: delineation of the clinical features and review of the literature». Am J Med Gene; 108:295¬-303.
Levi, E. C. et al. (1995): “Coherence analysis of envelope following response (Errs) and frequency-following responses (Firs) in infants and adults”. Hearing Research; 89: 21-27.
Lieu J. E. et al. (2013): “Unilateral hearing loss in children: speech-language and school performance”. B-ENT; Suppl 21: 107-15.
López-Bigas, N. et al. (2001): “Connexin 31 (GJB3) is expressed in the peripheral and auditory nerves and causes neuropathy and hearing impairment”. Hum Mol Genet; 10:947-52.
Lü, J. et al. (2011): “Screening for delayedonset hearing loss in preschool children who previously passed the newborn hearing screening”. Int J. Pediatr Otorhinolaryngol; 75(8):1045-9.
Marco, J. y Mateu, S. (coord) (2003): Libro Blanco sobre la Hipoacusia. Detección precoz de la hipoacusia en recién nacidos. CODEPEH y Ministerio de Sanidad y Consumo.
Margolis, R. et al. (2003): “Tympanometry in newborn infants—1 kHz norms”. Journal of the American Academy of Audiology; 14: 383-392.
Martins, F. T. et al. (2013): “Optimization of simultaneous screening of the main mutations involved in non-syndromic deafness using the TaqMan® OpenArray™ Genotyping platform”. BMC Med Genet; 24; 14:112.
Mauk, G. W. et al. (1991): “The effectiveness of screening programs based on high risk characteristics in early identification of hearing impairment”. Ear Hear; 12: 312-9.
Mitchell, R. E. y Karmchmer M.A.: “Chasing the mythical ten percent: parental hearing status of deaf and hard of hearing students in the United States”, Sign Language Studies. Vol. 4, (2) 138-163. Gallaudet University Press.
Moore, B. C. et al. (2000): “A test for the diagnosis of dead regions in the cochlea”. Br J Audiol; 34: 205-24.
Northern, J. y Downs, M. (1991): “Hearing in children” Baltimore: Lippicott Williams and Wilkins.
Oysu, C. et al. (2002): “Incidence of cochlear involvement in hyper bilirrubinemia deafness”. Ann Otorhinolarygol; 111:1021-5.
Oysy, E. et al. (2001): “The site of the hearing loss in Refsum’s disease”. Int J Pediatr Otorhinolaryngol; 61:129-34.
Paradise, J. et al. (1976): “Tympanometry detection of middle ear effusion in infants and young children”. Pediatrics, 58, 198-210.
Pérez-Abalo, M. C. et al. (2001): “Steady-state responses to multiple amplitude-modulated tones: An optimized method to test frequencyspecific thresholds in hearing-impaired children and normal hearing subjects”. Ear and Hearing; 22: 200-211.
Rance, G. (2005): “Auditory Neuropathy/Dyssynchrony and its Perceptual Consequences”. Trends Amplification; 9: 1-43.
Rance, G. et al. (2005): “Hearing threshold estimation in infants using auditory steady-state responses”. Journal of the American Academy of Audiology; 16: 291-300.
Sand, N. et al. (2005): “Pediatricians reported practices regarding developmental screening: do guidelines work? Do they help?”. Pediatrics; 116:174–179.
Shapiro, S. M. et al. (2001): “Bilirubin and the auditory system». J Perinatol; 21:52-5.
Sheykholeslami, K. et al. (2001): “An isolated and sporadic auditory neuropathy (auditory nerve disease): report of five patients”. J Laryngol Otol; 115:530-4.
Silvestre, N. y FIAPAS (2008): Estudio - Investigación. Interacciones comunicativas entre padres/madres e hijos/as con sordera. Madrid, FIAPAS.
Silvestre, N. y Ramspott, A. (2004). “Valoración del discurso narrativo y de sus precursores en el alumnado con déficit auditivo: Influencia de las modalidades comunicativas”. Revista FIAPAS 97. Separata.
Smith, R. J. H. y Gooi, A. (2014): Hearing impairment in children: Etiology (en línea). ‹http://www.uptodate.com/›, acceso 4 de septiembre de 2014.
Stapells, D. R. (1989): “Auditory brainstem response assessment of infants and children”. Seminars in Hearing; 10, 229-251.
Stapells, D. R. et al. (1994): “Electrophysiologic measures of frequency-specific auditory function”. In J. T. Jacobson (Ed.), Principles and application in auditory-evoked potentials (pp. 251-283). Boston Ed: Allyn and Bacon.
Stapells, D. R., y Oates, P. (1997): “Estimation of the pure-tone audiogram by the auditory brainstem response: A review”. Audiology Neuro-Otology; 2: 225-280.
Swanepoel, D. (2004): “Auditory steady-state response for children with severe-to-profound hearing loss”. Archives of Otolaryngology Head and Neck Surgery, 130, 531-535.
Tokgöz-Yılmaz, S. et al. (2013): “Evaluation of hearing and speech-language in preschool children: how important, why we should perform?” Turk J Pediatr; 55(6):606-11.
Tomblin, J. B. et al. (2014): “The influence of hearing aids on the speech and language development of children with hearing loss”. JAMA Otolaryngol Head Neck Surg; 140: 403-9.
Torres, S. et al. (1995). Deficiencia auditiva: Aspectos psicoevolutivos y educativos. Málaga: Aljibe.
Torres, S. (1998). “Memoria, fonología y sordera”. Revista FIAPAS, 62, 25-28
Trinidad, G. y Jáudenes, C. (coord) (2011): Sordera Infantil. Del diagnóstico precoz a la inclusión educativa. Guía práctica para el abordaje interdisciplinar. Madrid, FIAPAS.
Villalba, A. et al. (2005). La lectura en los sordos prelocutivos. Propuestas para un programa de entrenamiento. Madrid: Entha ediciones.
Watkin, P. et al. (2012): “The longitudinal follow up of a universal neonatal hearing screen: the implications for confirming deafness in childhood”. Int J Audiol; 51(7):519-28.
Watkin, P. M. y Baldwin M. (2011): “Identifying deafness in early childhood: requirements after the newborn hearing screening”. Arc Dis Child; 96: 62-66.
Como revista de acceso abierto, el acceso a los contenidos de la revista tendrá carácter gratuito y los derechos de propiedad están sujetos a una licencia Creative Commons. Más concretamente, la revista estará bajo la licencia ‘Reconocimiento - NoComercial – Sin obra derivada (by-nc-nd’). Esta licencia permite el uso gratuito de los contenidos, pero no permite un uso comercial de la obra original ni la generación de obras derivadas.